Spożycie soków w krajach objętych kampanią jest niższe od średniej unijnej tj. 13,3 litrów na osobę rocznie i dużo poniżej zaleceń WHO (1 szklanka dziennie). Spożycie soków w Polsce w 2014 r. wyniosło ok. 12 litrów na osobę, w Czechach - 5,2 l/osobę, w Słowacji ok. 4,1 l/osobę, na Litwie - 4,8 l/osobę, a w Rumunii tylko 1 litr na osobę tj. najmniej w całej UE. Dla porównania w Niemczech konsumpcja soków w 2014 r. była na poziomie 20,6 litrów na mieszkańca.

Reklama

Kampania promuje także spożycie musów owocowo-warzywnych. Musy jako nowa kategoria wartościowych i wygodnych przekąsek owocowych oraz warzywnych weszły na polski rynek dopiero w 2013 r. i wiedza na ich temat jest jeszcze niewielka.

Na zlecenie KUPS, przeprowadzono dwa badania konsumenckie - w marcu 2015 r. i po roku kampanii w lutym 2016 roku. W badaniu wzięło udział w każdym z krajów 300 kobiet w wieku 25-45 lat mających dzieci w wieku od 3 do 12 lat.

Wyniki badań pokazały dużą rozbieżność pomiędzy faktycznym spożyciem soków a deklaracjami konsumentów we wszystkich pięciu krajach. Największe spożycie soków w 2016 roku deklarują Polacy. Ponad 66 proc. badanych kobiet twierdzi, że w ich gospodarstwie domowym spożywa się od 3 do 8 litrów soku tygodniowo, podczas, gdy faktycznie wypijana jest zaledwie 1 szklanka soku tygodniowo na osobę. Podobne dysproporcje dotyczą także Litwy, Rumunii, Czech i Słowacji.

Reklama

Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę z dobroczynnych właściwości warzyw i owoców oraz ich przetworów. W ciągu ostatniego roku o 3 proc. wzrosła liczba osób pijących soki owocowe codziennie. Zdaniem polskich respondentów, soki charakteryzują się nie tylko dobrym smakiem (85 proc.), ale także pozytywnym wpływem na zdrowie dzieci oraz pozostałych członków rodziny (77 proc.).

Wyniki badań świadomości były tematem spotkania grupy ekspertów zajmujących się wpływem żywienia na zdrowie człowieka.

Jak mówił dr Pavel Suchanek z Instytutu Medycyny Klinicznej i Eksperymentalnej w Pradze, w Czechach rośnie świadomość konsumentów, że soki mają wysokie wartości odżywcze. W opinii Suchanka, dużą rolę w żywieniu Czechów mogą odegrać musy, bo w ten sposób można przełamać niechęć obywateli tego kraju do spożywania warzyw.

Reklama

- Na Litwie soków pije się zbyt mało, ale wynika to z mitów i fałszywych opinii nt. tych produktów, a także z braku wiedzy o składzie i właściwościach soków, przez co nie są one doceniane w codziennej, zróżnicowanej diecie i kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych - wyjaśniła dr. Laura Romeraite z Litewskiego Stowarzyszenia Dietetyków.

- Kampania spowodowała wzrost konsumpcji soków i musów na Słowacji, choć jest on umiarkowany, to tendencja jest dobra - zaznaczył dr Peter Minarik z Instytutu Onkologii Św. Elżbiety w Bratysławie. Jego zdaniem, ważne jest by przyzwyczajać konsumentów, w tym dzieci, do różnych smaków, w tym warzywnych.

Dr Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie zauważył, że przyzwyczajanie dzieci do soków i musów będzie procentowało w przyszłości większą konsumpcją. Jego zdaniem, wprowadzenie do diety dziecka musów owocowo-warzywych spowoduje, że dzieci zaczną jeść owoce i warzywa chętniej.

Natomiast dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie podkreśliła, że 100% soki owocowe mogą stanowić porcję owoców w dobrze zbilansowanej diecie. Dodała, że u podstaw piramidy żywieniowej, mamy warzywa i owoce. Powinniśmy ich jeść przeciętnie pięć porcji dziennie i taką jedną porcję mogą stanowić soki.

Sekretarz Generalny KUPS, Barbara Groele, wyjaśniła, że zgodnie z prawem UE, sok jest naturalnym produktem bez dodatku środków konserwujących, barwiących, słodzących lub jakichkolwiek innych substancji poprawiających ich smak. Soki owocowe nie mogą również zawierać, zgodnie z prawem, żadnego dodatku cukrów (np. glukozy, fruktozy, cukru białego i syropu glukozowo-fruktozowego).

Kampania "Soki i musy - witaminy w wygodnej formie" jest finansowana z budżetu UE i Polski oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wraz z udziałem finansowym członków organizacji, wkład własny KUPS. Kampania potrwa do 2017 roku.