Odpowiednia ilość płynów to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Płyny mają bowiem wpływ na regulację temperatury ciała, stanowią strukturalną część wszystkich komórek i tkanek, a także zbawiennie wpływają na proces trawienia. Transportują również niezbędne składniki odżywcze oraz odpowiadają za prawidłowe nawilżenie naszych stawów, skóry i gałek ocznych. Pijąc zbyt mało narażamy się na niepożądane skutki takie jak osłabienie pamięci i koncentracji, nasilenie uczucia zmęczenia, a także uczucie permanentnej senności. W skrajnych przypadkach nieprawidłowe nawodnienie organizmu może doprowadzić do zaburzenia czynności układu krążenia oraz nerek.

Czy każdy powinien pić tyle samo?

Każdy z nas posiada inne zapotrzebowanie na płyny. Zależy ono nie tylko od temperatury i wilgotności powietrza, ale także od naszej aktywności, diety, wzrostu, wagi oraz stanu zdrowia. Z badań wynika, że powinniśmy spożywać 35 ml płynu na kilogram masy ciała na dobę lub 2 litry wody na dobę w strefie klimatycznej o umiarkowanych temperaturach. Po napoje należy sięgać w regularnych odstępach czasu, a nie tylko w chwili gdy odczujemy pragnienie. Warto także pamiętać, że picie rzadko, ale w dużych ilościach, może przynieść niepożądany efekt – zmusi do częstego odwiedzania toalety, co może doprowadzić do odwodnienia organizmu. Istnieją również sytuacje, w których zapotrzebowanie na płyny znacznie rośnie, szczególnie w przypadku kobiet w ciąży, osób przeziębionych, czy uprawiających aktywnie sport.

Co pić, by pić zdrowo?

Warto pić soki owocowe i warzywne oraz wody butelkowane, głównie te źródlane, ponieważ zawierają nieocenione pokłady minerałów. Badania profesorów Ron’a Maughan i Jane Graffen prowadzone wraz z Brytyjskim Towarzystwem Dietetycznym potwierdziły, że do listy napojów, które śmiało można spożywać, aby skutecznie nawadniać organizm, możemy bez obaw dodać także herbatę. Długo istniało przekonanie, że napoje zawierające kofeinę są moczopędne i mogą doprowadzić do odwodnienia organizmu. Spożywanie herbaty nie wywołuje jednak tego rodzaju skutków, chyba, że ilość naparu spożywanego jednorazowo zawiera więcej niż 300 mg kofeiny. Jest to odpowiednik mniej więcej sześciu lub siedmiu wypitych filiżanek w ciągu około jednej godziny. Zatem herbata, która w 99% składa się z wody, przyczynia się do pokrycia dziennego zapotrzebowania na płyny.