Picie kawy posiada jednak swoje „ciemne strony”. Mała czarna uzależnia, wypłukuje wapń i magnez z organizmu, intensyfikuje ból, wzmaga dolegliwości związane z wrzodami żołądka. Nie powinny jej pić nadciśnieniowcy. Jak wobec tego mogą pobudzić się o poranku osoby, które nie mogą pić kawy? Przedstawiamy kilka propozycji jej zdrowych zastępników na jesienny początek dnia.

Zielona herbata

To obok kawy i czarnej herbaty jeden z najpopularniejszych napojów. Ma charakterystyczny gorzkawy posmak, który łagodnieje wraz z każdym kolejnym przygotowaniem napoju z tych samych liści. Jeśli zależy nam na pobudzającym działaniu zielonej herbaty, powinniśmy ją parzyć około 3 min (przy pierwszym wykorzystaniu liści). Dłuższe parzenie sprawi, że wpłynie ona na nas relaksująco. Zielona herbata nie powoduje problemów z zaśnięciem, dlatego można ją pić nawet późnym wieczorem.

Warto wspomnieć, że właściwości pobudzające to nie jedyna zaleta zielonej herbaty. Jest ona źródłem antyoksydantów. Zmniejsza ryzyko chorób serca i nowotworów. Wzmacnia układ odpornościowy. Wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn oraz przyspiesza przemianę materii, dlatego jest idealnym napojem dla osób, które chciałyby zrzucić zbędne kilogramy (poznaj inne właściwości zielonej herbaty: https://portal.abczdrowie.pl/zielona-herbata-upieksza-skore).

Woda z cytryną

Czysta woda z dodatkiem cytryny to obecnie hit dietetyczny. Napój ten piją nawet gwiazdy Hollywood. Dlaczego? Ponieważ wspomaga proces trawienia. Pomaga oczyścić organizm z toksyn. Wzmacnia odporność. Oprócz tego woda z cytryną orzeźwia i pobudza o poranku.

Jeśli chcesz przygotować energetyczny napój, rano wciśnij sok z połówki cytryny do szklanki wody mineralnej i od razu wypij – najlepiej na czczo. Możesz również wycisnąć jeden owoc do większego dzbanka (o,5 l lub 1 l) i popijać ten napój przez cały dzień.

Smoothie

Kiedy za oknem plucha lub śnieg, najchętniej zaczynamy dzień od czegoś ciepłego, np. kawy lub herbaty. A co powiecie na rozgrzewające smoothie? Oczywiście podane na zimno, ale z dodatkiem przypraw, które delikatnie rozgrzeją nas od środka.

Do przygotowania smoothie potrzebna nam będzie szklanka mleka migdałowego, pół łyżeczki cynamonu, owoc kaki (bądź cząstka dyni) i garść liści szpinaku, ćwierć łyżeczki kardamonu oraz pół łyżeczki ekstraktu waniliowego. Taki zdrowy koktajl pobudzi nas i pozwoli nam lepiej przetrwać poranny jesienny chłód (więcej przepisów na energetyczne smoothie można znaleźć na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/zielone-smoothie-ktore-da-ci-energie-kazdego-dnia).

Pieczywo pełnoziarniste

Nie ma lepszego sposobu na dobre rozpoczęcie dnia niż zdrowe i sycące śniadanie. Jeżeli chcemy od rana zarażać witalnością, po wstaniu zjedzmy produkty, które są źródłem węglowodanów złożonych – np. pieczywo pełnoziarniste. Spożycie cukrów złożonych umożliwia stopniowe uwalnianie energii przez kilka godzin. Są one więc lepszą alternatywą dla kawy, ponieważ mała czarna daje „kopniaka energetycznego” na krótką chwilę. Jednak często już po godzinie od jej wypicia czujemy się ospali i ociężali.

Z produktów pełnoziarnistych możesz przygotować pyszne kanapki, np. z jajkiem na twardo (zawiera białko, które syci na długi czas), wędzonym łososiem (źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych) oraz świeżymi warzywami (dostarczą m.in. witamin, makroelementów i błonnika).

Nawet jeśli nie potrafimy na dobre zerwać z kawą, warto przynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu odstąpić od nawyku picia małej czarnej. Nasz organizm z pewnością odwdzięczy się nam lepszym samopoczuciem.

ABCZdrowie.pl