Najlepszym sposobem na wzmocnienie odporności jest odpowiednia dieta. To, co spożywamy, ma niebagatelny wpływ na nasze zdrowie. Jak powinien wyglądać jadłospis w okresie jesienno-zimowym? Zapytaliśmy o to eksperta – dietetyk Ewę Kozłowską (https://ranking.abczdrowie.pl/d/31715,ewa-kozlowska).

Dlaczego dieta ma tak duże znaczenie w profilaktyce przeziębienia?

Zrównoważona i odpowiednio zbilansowana dieta wpływa korzystnie na funkcjonowanie człowieka i jego system odpornościowy. Zrównoważona oznacza, że znajduje się w niej nie za dużo i nie za mało głównych składników pokarmowych, jak również składników mineralnych i witamin oraz innych substancji mających wpływ na prawidłowe działanie organizmu, dając mu szansę na samodzielne zwalczenie infekcji bakteryjnych i wirusowych. Organizm do ciągłej przemiany materii potrzebuje różnych składników odżywczych, w sumie około 60, a ich brak lub niedobór objawia się różnymi nieprawidłowościami, a nawet cięższymi lub lżejszymi schorzeniami.

Jakie produkty spożywcze korzystnie wpływają na odporność?

Produkty o wysokiej zawartości witaminy C, które wzmacniają system odpornościowy i zapobiegają awitaminozom: dzika róża, czarna porzeczka, kiwi, maliny, jeżyny, aronia oraz borówka. Warto też wspomnieć o granacie, który zawiera dużą ilość punicyny antocyjanowej oraz liczne fitoncydy.

Nie należy zapominać o produktach bogatych w beta-karoten: marchew, papryka czerwona, szpinak oraz morele, karetonoidy przyczyniają się do regeneracji uszkodzonych tkanek.
Miód zawiera liczne substancje działające wzmacniająco i bakteriostatycznie (dowiedz się, dlaczego jeszcze warto włączyć miód do swojej diety: https://portal.abczdrowie.pl/miod).

Warto pamiętać o amarantusie (szarłat), którego białko ma wysoką wartość odżywczą oraz zawiera cenny skwalen przeciwdziałający procesom starzenia się komórek. Cebula i czosnek zawierają fitoncydy, które hamują i potrafią zatrzymać wzrost bakterii i wirusów. Tran, ryby i olej lniany zawierają cenne kwasy omega-3 działające przeciwzapalnie i wzmacniająco na układ odpornościowy.

Gdzie jeszcze możemy znaleźć związki, który wzmocnią nasz system immunologiczny?

Cały szereg korzystnych dla zdrowia składników znajdziemy w przyprawach, więc używajmy ich w naszej codziennej kuchni. I tak przeciwzapalne saponiny znajdziemy w czarnuszce i ogóreczniku, bogate w działające antyseptycznie garbniki zawiera bazylia, majeranek, hyzop i szałwia. Bogate we flawonidy gryka i ziele ruty zawierają cenny rutozyd. Kumaryny zawarte w lubczyku działają wzmacniająco. Przeciwzapalnie działają również antocyjany, czyli czerwone, niebieskie i fioletowe barwniki zawarte w czarnej porzecze, żurawinie, czarnym bzie, zaś wspomniane wcześniej fitoncydy znajdziemy również w gorczycy, kolendrze i chrzanie.

Okazuje się, że jeśli odpowiednio wcześniej zadbamy o wprowadzenie wymienionych produktów do codziennego jadłospisu, będziemy mogli uniknąć częstych wizyt u lekarza, zwolnień i przyjmowania farmacuetyków. Dziękujemy uprzejmie za cenne rady.

ABCZdrowie.pl