Na te i inne pytania odpowiada ekspert żywienia – dietetyk Eliza Gosławska (sprawdź profil eksperta: https://ranking.abczdrowie.pl/d/66311,eliza-goslawska).

Dlaczego warto jeść świeże letnie warzywa?

Eliza Gosławska: Polskie lato pozwala nam cieszyć się całą gamą różnorodnych warzyw i owoców. Warto maksymalnie wykorzystać to, co oferuje nam natura o tej porze roku, aby zaopatrzyć swój organizm w cenne składniki odżywcze, których nie zastąpi żaden suplement diety. Świeże sezonowe warzywa są najwartościowsze, ponieważ nie są narażone na długotrwały transport i magazynowanie. Zbyt długie przechowywanie warzyw powoduje straty witamin. Ponadto krajowe warzywa i owoce sezonowe dostarczają nam takich składników odżywczych, których organizm akurat najbardziej potrzebuje o danej porze roku. Letnie warzywa dostarczają dużo wody, witamin, minerałów i błonnika, a mało kalorii. Ułatwiają przetrwanie upałów, wspomagają przemianę materii, zwiększają odporność, działają odkwaszająco i odtruwająco, a ponadto są smaczną pożywną przekąską.

Jak można spożywać letnie warzywa?

Eliza Gosławska: Niektóre warzywa można chrupać na surowo lub przyrządzać z nich lekkie sałatki, inne gotować na parze lub grillować. Świetnie też smakują aromatyczne zupy z młodych letnich warzyw. Jedząc letnie warzywa, serwujemy sobie także sporą dawkę antyoksydantów, które mają działanie antynowotworowe, przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe. Osoby ze schorzeniami układu krążenia, dbające o linię, czy też diabetycy szczególnie powinni korzystać z dobrodziejstw sezonowych warzyw.

Jakie warzywa powinniśmy jeść latem?

Eliza Gosławska: Oprócz pozytywnego wpływu na zdrowie warzywa sezonowe mają wyjątkowe walory smakowe. Na przykład pomidory tylko latem pachną tak apetycznie i mają tak niepowtarzalny smak. Również ich barwa jest odpowiednio intensywna. Pomidory oraz czerwona papryka są źródłem cennego barwnika – likopenu. Likopen jest przeciwutleniaczem, który chroni przed wystąpieniem chorób układu krążenia oraz ma działanie antynowotworowe. Pomidory i papryka obfitują także w witaminę C, E, witaminy z grupy B oraz potas. Jeśli chodzi o kanapki, może je uatrakcyjnić także świeża chrupiąca sałata, rukola, szpinak, rzodkiewki i szczypiorek, które oprócz tego, że są pełne walorów smakowych, są też źródłem witamin: A, C, E, witamin z grupy B oraz minerałów: potasu, fosforu, magnezu, wapnia i żelaza.

Latem warto spożywać także warzywa strączkowe takie jak: bób, fasolka szparagowa oraz groszek zielony i cukrowy. Dostarczają one dużo błonnika, białka, witaminy A i C oraz witamin z grupy B. Ze względu na wysoką zawartość żelaza i kwasu foliowego są zalecane zwłaszcza kobietom w ciąży oraz osobom z niedokrwistością. Dzięki błonnikowi dają uczucie sytości na długo, sprzyjają więc zachowaniu szczupłej sylwetki.

Kolejną grupą warzyw, na którą warto zwrócić uwagę, są warzywa z rodziny kapustnych, czyli m.in.: brokuły, brukselka, kalafior, kalarepa oraz wszelkie odmiany kapusty. Zawierają one związki, które wykazują działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Pełnią także istotną rolę w prewencji nowotworów i doskonale obniżają poziom cholesterolu. Są świetnym źródłem witamin A, C, z grupy B, a także wapnia, fosforu, żelaza, potasu i magnezu. Brokuły i kapusta ze względu na zawartość witaminy K są zalecane osobom ze słabą krzepliwością krwi.

Bogate w witaminę K są także szparagi. Sezon na te unikalne warzywa trwa bardzo krótko, a więc trzeba go wykorzystać jak najlepiej. Szparagi to prawdziwa bomba witaminowa – oprócz witaminy K obfitują w kwas foliowy, a także beta-karoten, witaminy z grupy B, witaminę C i E oraz potas, wapń, sód, magnez, fosfor, żelazo, cynk i miedź. Są także źródłem rutyny, która zapobiega pękaniu naczyń włosowatych oraz asparaginy, która obniża ciśnienie tętnicze krwi, rozszerza naczynia krwionośne i usprawnia pracę serca. Ponadto szparagi są niskokaloryczne i zawierają dużo błonnika, a więc są idealne dla osób odchudzających się.

Co jeszcze możemy jeść?

Eliza Gosławska: Latem bardzo korzystne jest spożywanie młodej marchewki, która obfituje w beta-karoten. Poprawia on wygląd skóry i naturalnie przedłuża opaleniznę. Marchewka jest także lekkostrawna i łagodnie reguluje trawienie. Doskonale nadaje się jako przekąska do pochrupania na letnie wyprawy lub jako dodatek do zup. Cukinia to kolejne niskokaloryczne i łatwostrawne warzywo, które ma działanie odkwaszające, a dodatkowo ma dość neutralny smak, więc można ją z łatwością wkomponować w wiele dań. Jako sycąca przekąska, którą można zabrać np. na letni piknik lub na plażę, świetnie sprawdzi się gotowana kukurydza. Zawiera ona: witaminę A i E, witaminy z grupy B oraz fosfor, selen, potas i magnez.
Jeśli zaś potrzebujemy ochłody, warto sporządzić napój z dodatkiem świeżego ogórka, który działa orzeźwiająco. Na upalne dni doskonale nadaje się także zupa-chłodnik. Do jej przyrządzenia warto wykorzystać botwinkę, młody seler, por i natkę pietruszki, które zawierają spore ilości witaminy C, kwasu foliowego oraz soli mineralnych. Z kolei młode ziemniaczki, gotowane na parze lub pieczone w mundurkach, są świetnym dodatkiem do obiadu lub sałatki. Jeśli przyrządzimy je bez dodatku tłuszczu, nie są tuczące. Ziemniaki zawierają błonnik, witaminę C, witaminy z grupy B, a także potas, fosfor, magnez, sód, żelazo i wapń (dowiedz się, dlaczego warto jeść produkty z błonnikiem: https://portal.abczdrowie.pl/blonnik-w-diecie).

Czy warzywa można przyrządzać na grillu?

Eliza Gosławska: W sezonie letnim często grillujemy. Na grillu możemy śmiało położyć m.in. takie warzywa jak: bakłażan, cukinia, papryka lub cebula. Bakłażan to bogate źródło: potasu, fosforu, żelaza i wapnia. Zawiera także mnóstwo błonnika oraz witamin A, C i z grupy B. Pomaga w trawieniu tłustych mięs. Pamiętajmy także, że dodatek surowych kolorowych warzyw, np. w formie sałatki, do potraw z grilla nie tylko pięknie prezentuje się na talerzu, ale również usprawnia trawienie i pomaga oczyścić organizm z toksyn.

Czytaj więcej

Podsumowując, warto jeść letnie warzywa dla zdrowia, urody, szczupłej sylwetki i dobrego samopoczucia.

Wiemy już, że warto jeść letnie warzywa, dowiedzieliśmy się też, jak je przyrządzić, by dobrze smakowały i zachowały swoje właściwości odżywcze. Wobec tego nie pozostaje nam nic innego, jak korzystać z „żywieniowych uroków” i cieszyć się niepowtarzalnym smakiem i aromatem świeżo zebranych warzyw i owoców.

ABCZdrowie.pl