Kilku porad udziela Agnieszka Piskała specjalistka ds. żywienia firmy Nestlé oraz koordynatorka IV edycji „Konkursu Żywieniowego” dla studentów i absolwentów NHW. Praktyczne porady mogą zainteresować nie tylko studentów, ale także wszystkich „pracujących umysłowo”.

Pamiętaj o odpowiednim nawadnianiu organizmu

Co zrobić, gdy pokój już wysprzątany, Internet przejrzany, a góra notatek nadal nie znikła? Zadbaj o dietę! Dzięki zasadom, które podamy, możesz zwiększyć efektywność swojej pracy a także poprawić pamięć i koncentrację. Podczas nauki często zapominamy o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów. A przecież najlepszym napojem nawadniającym nasz organizm jest woda. – Powoduje ona, że prawidłowo zachodzą wszystkie procesy metaboliczne w naszym ciele. Jednocześnie pamiętajmy, że już kilkuprocentowe (2-3%) odwodnienie powoduje, że jesteśmy ospali, mamy problemy z koncentracją i logicznym myśleniem. Pamiętajmy więc o podręcznej butelce wody – radzi Agnieszka Piskała.

Co jeść a czego nie?

Dieta powinna być bogata przede wszystkim w produkty zawierające pełnowartościowe białko, np. jajka, chude mięso, tłuste ryby czy nabiał. Białko warunkuje prawidłową budowę układu nerwowego, sprawia, że odpowiednio on funkcjonuje, a jednocześnie zapamiętywanie wiedzy jest o wiele wydajniejsze. – Dieta, która na pewno nie ułatwia nam nauki, to ta oparta na potrawach ciężkostrawnych, czyli np. bigosie, zawiesistych zupach, produktach tłustych oraz żywności wysoko przetworzonej typu fast food. Produkty te to tzw. puste kalorie, które na krótko zaspokajają głód, sprawiają, że jesteśmy ospali, mamy problemy z koncentracją . Dodatkowo powodują, że cała energia organizmu skupia się na procesie trawienia, dlatego bardzo trudno jest przyswajać wtedy wiedzę – mówi Agnieszka Piskała.

Idealne przekąski

Ucząc się mamy ochotę na różnego rodzaju przekąski. Zamiast sięgania po to, co jest pod ręką, lepiej spożyć coś, co usprawni pracę mózgu. Świetnym rozwiązaniem są orzechy stymulujące pracę mózgu. – Wysoka zawartość fosforu pozytywnie oddziałuje na procesy myślowe, podobnie jak miedź i mangan, które wspomagają pamięć oraz koncentrację. Orzechy to idealne źródło magnezu, pierwiastka, którego szczególnie brakuje w diecie osób narażonych na stres i ciężką pracę umysłową – podsumowuje Agnieszka Piskała. Wyróżniamy kilka rodzajów orzechów, różniących się miedzy sobą zawartością składników odżywczych. Aby dostarczyć wszystkich tych składników, warto sięgać po ich różne odmiany. Należy jednak zrezygnować z orzechów solonych, ponieważ sól zwiększa kaloryczność produktów, ciśnienie krwi i nie posiada istotnych wartości odżywczych.

Czy kawa pomaga?

Idealnym antidotum na zmęczenie wydaje się mocna kawa. Z jej spożywaniem należy jednak zachować umiar. – Kawa jest dobrym źródłem kofeiny, która wpływa na naszą koncentrację i oddala uczucie senności. Spożywana w umiarkowanych ilościach usuwa zmęczenie, polepsza nastrój i koncentrację, zwiększa wydolność fizyczną organizmu, wyostrza uwagę zwiększając funkcje kognitywne, np. pamięć roboczą. Jednak w zbyt dużej ilości wypłukuje magnez i wapń, przyczyniając się do wydalenia składników potrzebnych mózgowi do prawidłowego funkcjonowania – mówi Agnieszka Piskała. Oprócz kawy źródłami kofeiny jest także herbata i w mniejszym stopniu kakao. – Kofeina jest zaliczana do środków stymulujących, ponieważ działa pobudzająco na ośrodkowy układ nerwowy. Popularne napoje energetyczne również zawierają kofeinę dają pozorne i krótkotrwałe wrażenie wzrostu energii zarówno psychicznej jak i fizycznej. Można je zastąpić świeżym sokiem z owoców lub warzyw bogatych w witaminy – dodaje Agnieszka Pisała.