Dlaczego powinniśmy obniżać poziom cholesterolu?

Cholesterol jest steroidem, który powstaje w naszej wątrobie. Służy między innymi do budowania osłonek mielinowych włókien nerwowych, błon komórkowych, bierze udział w syntezie testosteronu, estrogenu oraz progesteronu. Jest więc niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kłopoty zaczynają się jednak, gdy jest go zbyt dużo.

Cholesterol występuje w surowicy krwi jako lipoproteiny HDL i LDL. Te ostatnie określone są jako „zły cholesterol”. Kiedy jest go zbyt dużo, odkłada się na ścianach tętnic i je zwęża. Zaburza to pracę układu krwionośnego. Jesteśmy przez to narażeni na miażdżycę, zawał serca, udar mózgu oraz wiele innych schorzeń.

Co powinno znaleźć się w diecie na cholesterol?

W sytuacji gdy stwierdzono u nas niepokojąco wysoki poziom cholesterolu, powinniśmy od razu przejść na dietę. Powinna być ona różnorodna – nie może w niej zabraknąć wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Najważniejsze jednak, by obfitowała w przeciwutleniacze. Chronią one naczynia krwionośne przed odkładaniem się cholesterolu. Znajdziemy je m.in. w jabłkach, aronii, kapuście, soi, sałacie, kakao, grejpfrutach, czerwonym winie oraz zielonej herbacie. Zaleca się, by ten ostatni napój pić dwa razy w ciągu dnia.

Ponadto wskazane jest, by osoby z wysokim poziomem cholesterolu spożywały więcej oleistych roślin, np. sezamu, słonecznika, orzechów. Znajdziemy w nich nienasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają korzystnie na pracę serca, zapobiegają chorobom układu sercowo-naczyniowego. Redukują poziom „złego cholesterolu” LDL, a zwiększają ilość tego „dobrego”, czyli HDL. Oprócz wspomnianych roślin źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są również oleje (olej słonecznikowy i rzepakowy, oliwa z oliwek) oraz ryby, a szczególnie łosoś, dorsz, sardynki, halibut, makrela.

Co jeszcze pomoże nam obniżyć poziom cholesterolu? Na pewno produkty z dużą ilością błonnika. Składnik ten zapobiega wchłanianiu się cholesterolu. Dlatego też każdego dnia powinniśmy spożywać warzywa, owoce, płatki owsiane bądź otręby (więcej informacji o wpływie błonnika na nasze zdrowie można znaleźć na stronie: https://portal.abczdrowie.pl/blonnik).

Wspomnieliśmy, że dla obniżenia cholesterolu należy spożywać warzywa. Szczególną uwagę powinniśmy jednak zwrócić na czosnek. Zawiera on w swoim składzie allicynę, która redukuje poziom cholesterolu LDL (jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o „złym cholesterolu”, zajrzyj na stronę: https://portal.abczdrowie.pl/cholesterol-ldl).

Czego unikać w diecie na cholesterol?

Wiemy już, co powinniśmy jeść, jeśli mamy zbyt wysoki poziom cholesterolu. Dowiedzmy się teraz, czego powinniśmy absolutnie unikać.

W diecie cholesterolowej nie powinny pojawiać się tłuszcze zwierzęce, np. smalec czy masło. Unikajmy też tłustych mięs i wędlin. To jednak nie wszystko. Wyeliminujmy z codziennego jadłospisu tłusty nabiał, np. sery żółte. Warto również ograniczyć ilość spożycia białego makaronu oraz pieczywa pszennego na rzecz razowego.

Przy problemach z cholesterolem zrezygnujmy z przekąsek, np. paluszków, chipsów oraz słodyczy. Być może będzie nam trudno powstrzymać się od tych „przysmaków”, ale z pewnością warto zachować silną wolę. Dzięki temu będziemy zdrowsi i poczujemy się znacznie lepiej.

ABCZdrowie.pl