Płaski brzuch w świadomości wielu z nas utożsamiany jest z atrakcyjnym wyglądem. Toteż szerokie grono osób zastanawia się, jak ten cel osiągnąć. Od razu zaznaczam, że „płaski brzuch” w kontekście diety to sformułowanie, które na ogół funkcjonuje w bardzo dużym uproszczeniu. Spróbujmy więc wyjść spoza tego mglistego wyobrażenia.

Czy istnieje dieta tylko na płaski brzuch?

Jeśli chodzi o redukcję tkanki tłuszczowej, to nie ma czegoś takiego jak chudnięcie tylko w okolicach brzucha. Ujemny bilans kaloryczny (gdy więcej energii zużywamy niż przyjmujemy) spowoduje, że będziemy stopniowo gubić fałdki z całego ciała. Ma to miejsce zarówno kiedy uzyskiwany jest on w wyniku samej diety, jak i połączenia sposobu żywienia z odpowiednią aktywnością fizyczną. Jeśli więc chudniemy z brzucha, to i z ud oraz ramion itp. Choć oczywiście możemy mieć pewne predyspozycje genetyczne do gromadzenia się tłuszczu w określonych miejscach.

Odchudzasz brzuch, a szczupłe nogi i ręce otrzymujesz w bonusie

Wniosek stąd, że dieta na płaski brzuch w ogólnym tego słowa znaczeniu to sposób odżywiania, który po prostu będzie powodował ubytek wagi, a w następnej kolejności pozwoli nam utrzymać upragniony efekt. Takie działania mogą być dodatkowo wsparte treningiem aerobowym lub interwałowym, które w dużym stopniu ukierunkowane są na utratę niechcianej tkanki tłuszczowej. Oczywiście należy tak organizować przebieg naszych zajęć, posiłków i regeneracji, by energia potrzebna do wykonania określonego wysiłku pozyskiwana była rzeczywiście z kwasów tłuszczowych i nie uruchamiała procesów katabolizmu mięśniowego (spalania mięśni). Odpowiednio dobrane ćwiczenia siłowe oraz wzmacniające mogą pomóc estetycznie rozwinąć i wyrzeźbić te okolice. Pamiętajmy przy tym, że praca mięśni brzucha towarzyszy np. różnym ćwiczeniom wielostawowym, gdzie pełnią one w dużej mierze funkcję stabilizującą i w dalszym ciągu pracują. Jeśli chodzi o dietę, w takim wypadku warto skomponować sobie potreningowy posiłek węglowodanowo-białkowy w proporcjach wagowych 2:1. W ten sposób dostarczymy organizmowi niezbędnej energii do odbudowy tkanki mięśniowej. Dzięki połączeniu tych działań mamy możliwość uzyskać odtłuszczoną i wymodelowaną sylwetkę.

Gdy twój szczupły brzuch nie jest zbyt płaski

Z drugiej strony osoby szczupłe narzekają niekiedy na dolegliwości niezwiązane z nadwagą, które wpływają na to, że brzuch wygląda nie tak ładnie, jak by mógł. Chodzi np. o wzdęcia. Te powodują, że brzuch – mimo swojej „szczupłości” – wygląda na „wypchany” i „odstający”. Nie jest to również zdrowe, więc warto poszukać rozwiązania. Przyczyną wzdęć może być nadmiar bakterii, nadmiar białka w diecie, nietolerancja glutenu oraz brak enzymu laktazy lub enzymów trzustkowych.

W takich przypadkach dobrze jest monitorować własne zwyczaje żywieniowe oraz obserwować, kiedy pojawiają się nieprzyjemne symptomy. Trzy ostatnie przyczyny (nietolerancja glutenu, brak enzymu laktozy, brak enzymów trzustkowych) wymagają pomocy lekarza, zastosowania odpowiednich leków, lekkostrawnej diety oraz unikania określonych składników żywieniowych.

Kiedy możesz, zapobiegaj wzdęciom

Ciężkostrawne posiłki mogą z kolei obciążać układ trawienny. Dzieje się tak, gdy obfitują jednocześnie w tłuszcz i białko lub gdy spożywamy zbyt dużo roślin strączkowych. Wówczas związki i naturalna flora bakteryjna, działające aktywnie w układzie pokarmowym, są zmuszone do wytężonej pracy. Te przesilenia skutkują częstymi wzdęciami, którym mogą towarzyszyć gazy o nieprzyjemnym zapachu. W takim wypadku wystarczy zazwyczaj zmienić nieco jadłospis.

By unikać wzdęć, można zastosować kilku praktycznych wskazówek: połykać powoli każdy kęs, wstrzymywać się od picia napojów gazowanych oraz przez słomkę, gdyż w ten sposób wraz z płynem do żołądka dostaje się również powietrze. Następnie unikać ciężkostrawnych, smażonych potraw i zbyt dużej ilości warzyw o wzdymającym działaniu, a także produktów (owoców, miodu) zawierających fruktozę i powodujących fermentację w jelitach.

Traktując temat całościowo, zabezpieczamy nasze ciało w sposób wieloaspektowy. Niezwykle ważne jest, by nie tylko wiedzieć, ale i stosować te informacje w praktyce. Oczywiście skupiliśmy się tutaj na brzuchu, ale warto mieć świadomość, że nie da się tego zagadnienia oderwać od dbania o całe swoje ciało.

ABCZdrowie.pl