Na czym polega dieta paleo?

Dr Loren Cordain, autor książki na temat diety jaskiniowca, przekonuje, że powrót do sposobu odżywiania naszych praprzodków to najlepszy sposób na uzyskanie szczupłej sylwetki i uniknięcie problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca, nowotwory i cukrzyca, bez wyrzeczeń i w zgodzie z naturą. Jakie są konkretne wytyczne diety paleo?

* W jadłospisie powinny znaleźć się duże ilości świeżych owoców i warzyw, ryby oraz chude mięso. Wskazane jest także spożywanie ziaren, orzechów, jaj, oleju kokosowego oraz oliwy z oliwek (więcej informacji na temat oliwy znajdziesz na stronie: http://portal.abczdrowie.pl/wlasciwosci-oliwy-z-oliwek).
* Żywność przetworzona (ciastka, wędliny, czekolada, płatki śniadaniowe) jest niedozwolona, podobnie jak nabiał oraz produkty na bazie mąki (w myśl zasady, że pradawni nie byli rolnikami).
* Z jadłospisu należy wyeliminować także rośliny strączkowe, cukier, ziemniaki, sól oraz oleje rafinowane, na przykład olej rzepakowy.
* Nie ma potrzeby liczenia kalorii ani ograniczania ilości spożywanych pokarmów – chude mięso i bogate w błonnik owoce oraz warzywa sycą skutecznie i na długo.
* Na początku diety trzy razy w tygodniu można pozwolić sobie na posiłek, który odbiega od wyżej wymienionych wytycznych. Drobne ustępstwa zwiększają bowiem szanse na wytrwanie w poczynionych wcześniej postanowieniach.
* Aktywność ruchowa nie jest konieczna w okresie redukcji masy ciała, ale jest zalecana w celu utrzymania właściwej masy ciała.

Czy dieta paleo przynosi efekty?

Eliminacja żywności przetworzonej z jadłospisu ma korzystny wpływ na organizm, podobnie jak rezygnacja z cukru oraz soli. Z całą pewnością działania te sprzyjają redukcji tkanki tłuszczowej, podobnie jak wzbogacenie menu o duże ilości produktów bogatych w błonnik (o zaletach błonnika przeczytasz na: http://portal.abczdrowie.pl/blonnik-w-diecie). Warto jednak zadać sobie pytanie, czy pozostałe wytyczne diety paleo mają uzasadnienie. Czy usunięcie roślin strączkowych i produktów pełnoziarnistych to dobry pomysł, skoro zdaniem dietetyków są to wartościowe, godne polecenia pokarmy? Czy mamy odstawić całe grupy żywności tylko dlatego, że nasi praprzodkowie nie uprawiali ziemi?

W kwestii żywienia warto zachować dozę zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, że eliminacja dużej liczby produktów spożywczych z jadłospisu z reguły prowadzi do wystąpienia niedoboru witamin oraz składników mineralnych, a co za tym idzie – do wielu problemów zdrowotnych. Wzorowanie się na pradziadach może zatem odbić się nam czkawką i to w stosunkowo krótkim czasie.

Najwyższy czas uświadomić sobie, że jedyną zdrową i bezpieczną metodą odchudzania jest trwała zmiana nawyków żywieniowych oraz regularna, umiarkowanie intensywna aktywność fizyczna. Jeśli mimo diety i ćwiczeń wskazówka wagi nie spada, warto skonsultować się z dietetykiem, ponieważ brak pożądanych rezultatów może mieć konkretną przyczynę (zbyt wysoka kaloryczność posiłków, problemy zdrowotne). Jeżeli masa ciała zmniejsza się, ale – naszym zdaniem – zbyt wolno, możemy zwiększyć częstotliwość ćwiczeń lub wprowadzić niewielkie modyfikacje w diecie. Z całą pewnością warto zachować cierpliwość i wytrwale dążyć do celu.

ABCZdrowie.pl