- Truskawki są cennym źródłem witamin i składników mineralnych, zawierają m.in. witaminę C, kwas foliowy, witaminę A, witaminy z grupy B, a także można w nich znaleźć potas, wapń, magnez i mangan - mówi dietetyk Magdalena Rapacka, ekspert serwisu abcZdrowie. Już zaledwie garść truskawek pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, która z kolei ułatwia wchłanianie żelaza. Nic dziwnego, że owoce te są polecane pacjentom z anemią. Natomiast osoby na diecie doceniają niską kaloryczność truskawek (100 g dostarcza ok. 28 kcal) i traktują je jako zdrową przekąskę. 

Dzieci również uwielbiają truskawki - jako owoce wprost do rączki, składnik ciast, dodatek do jogurtów, koktajl i sorbet lodowy. I dobrze, bo - jak tłumaczy dietetyk - w diecie najmłodszych truskawki są ważne ze względu na delikatne działanie przeczyszczające, dzięki czemu przeciwdziałają zaparciom ułatwiając wypróżnianie. Trzeba jednak pamiętać, że truskawki mogą wywołać alergię. Najczęściej objawia się ona obrzękiem ust, swędzeniem w jamie ustnej, wysypką i świądem skóry na całym ciele, bólem brzucha i biegunką. Należy wtedy wyeliminować truskawki z diety i wrócić do nich w kolejnym sezonie, bo u większości osób alergia na truskawki mija, gdy uodporni się na nie ich układ pokarmowy.

- Jeśli niemowlę nie jest alergikiem, możemy podawać te soczyste owoce już po 10. miesiącu życia, natomiast dziecku będącemu alergikiem dopiero po skończeniu 1. roku życia. W obydwu przypadkach zaczynamy od niewielkich ilości - nie więcej jak 2/3 sztuki na dzień - tłumaczy Magdalena Rapacka. 

Najzdrowsze są nasze, polskie truskawki z ekologicznych hodowli. - Wybierając te czerwone owoce pamiętajmy, aby kupować je w sezonie, by były w koszyczku, nie pakujmy ich w reklamówki foliowe - radzi Magdalena Rapecka. - Należy je zjadać tego samego dnia, bo szybko się psują. Jeśli podane do spożycia mają być dnia następnego, włóżmy je do lodówki bez mycia, szypułek pozbywamy się po umyciu, wybierajmy truskawki kształtne i nieuszkodzone - dodaje dietetyk.