Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) jest programem żywieniowym opracowanym przez dietetyków i lekarzy z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w Stanach Zjednoczonych. Dedykowana jest osobom z nadciśnieniem i zaleca się ją w profilaktyce chorób układu krążenia. Zadowalające efekty pojawiają się już po dwóch tygodniach stosowania. Przy okazji poprawia się ogólny stan zdrowia. Dieta DASH minimalizuje ryzyko jeszcze innych chorób, tj. cukrzyca, otyłość, osteoporoza, niektóre nowotwory. Zmniejsza zagrożenie przedwczesną śmiercią z powodu zawału serca czy udaru mózgu.

W czym tkwi sekret jej działania? Posiłki zawierają odpowiednią, niewielką dawkę sodu. W standardowej diecie dobowa ilość sodu wynosi ponad 3500 mg, a w diecie DASH do 2300 mg, zaś w przypadku osób chorych na nadciśnienie ok. 1500 mg. Produkty zalecane w diecie DASH obfitują w składniki mineralne tj. magnez, potas i wapń, dzięki czemu wspierają prawidłowy poziom ciśnienia tętniczego.

Co należy jeść na diecie DASH? Przede wszystkim produkty pełnoziarniste, tj. brązowy ryż i makaron, pieczywo pełnoziarniste, płatki zbożowe, bo dostarczają składników mineralnych i dodatkowo dużej dawki błonnika. Poza tym nie należy żałować sobie surowych warzyw i owoców o niskiej zawartości sodu - również skarbnicy błonnika i składników mineralnych. Szczególnie polecane są: papryka, groszek zielony, cukinia, dynia, cukinia, sałata, jabłko, banan, pomarańcza, mandarynka, grejpfrut, cytryna, kiwi. Magnezu, potasu i wapnia dostarczają rośliny strączkowe. Ważny jest również nabiał, który zawiera dużo wapnia: jogurty, twarożek, mleko. Mięso powinno być chude (najlepiej drób) - gotowane lub duszone. Warto jeść także ryby morskie - pieczone lub gotowane na parze. Jako przekąska świetnie sprawdzają się orzechy.

Na cenzurowanym w diecie DASH są produkty zawierające tłuszcze nasycone (smalec, masło) i należy wymienić je na zawierające tłuszcze nienasycone, tj. oliwa z oliwek, olej rzepakowy. Nie można też jeść produktów wysoko przetworzonych, bo zawierają dużo tłuszczu i soli. Zamiast solić przyprawy (dziennie można spożyć maksymalnie pół łyżeczki soli), trzeba je przyprawiać. Lepiej unikać alkoholu, bo podnosi ciśnienie. Natomiast mocną kawę i herbatę wymienić na wodę, koniecznie ubogą w sód. Całkowicie zakazane jest palenie papierosów.

Dieta DASH nie tylko zapobiega wielu chorobom, ale jest również dobrą metodą na pozbycie się nadliczbowych kilogramów, i to bez efektu jo-jo.

Zdrowie dziennik.pl na Facebooku: polub i bądź na bieżąco >>>