Zgagę wywołuje cofanie się kwaśnej treści pokarmowej z żołądka. Najczęściej pojawia się po obfitym posiłku, a sprzyja jej dodatkowo otyłość, palenie papierosów i przyjmowanie niektórych leków (np. na astmę). Jest duże prawdopodobieństwo, że wywoła ją spożywanie produktów tłustych, sera żółtego i czekolady, artykułów z dodatkiem sztucznych barwników, konserwantów i ulepszaczy, jak również picie kawy i soków cytrusowych.

Co robić, by uniknąć zgagi?

  • Nie objadaj się. Lepiej odejść od stołu z poczuciem, że jeszcze coś by się zjadło niż uczuciem przejedzenia. Jedz małe porcje, za to częściej.
  • Unikaj dań tłustych i smażonych. Na cenzurowanym są napoje gazowane.
  • Ostatni posiłek warto zjeść trzy godziny przed położeniem się do łóżka.
  • Staraj się spać na lewym boku, gdyż przełyk łączy się z żołądkiem z prawej strony ciała, a pod wpływem nacisku na wpust żołądka kwas żołądkowy może przedostać się do przełyku.

Szybką ulgę zapewniają środki dostępne w aptece bez recepty – te, które hamują wydzielanie kwasu żołądkowego i zobojętniają soki żołądkowe.

Co jeść, by załagodzić zgagę?

  • Podgryzaj migdały, które zobojętniają soki żołądkowe.
  • Podjadaj płatki owsiane, które chłoną i odprowadzają kwas żołądkowy.
  • Pij napar z lukrecji, który zmniejsza wydzielanie kwasu i zapobiega zmianom w nabłonku przełyku.
  • Pij herbatę z dodatkiem świeżego imbiru.
  • Pij kleik z siemienia lnianego, który działa powlekająco, łagodzi objawy nadkwasoty.

Zgaga bywa mylona z refluksem żołądkowo-przełykowym. Ten drugi dokucza często, nawet kilka razy w tygodniu. Jeśli nie jest właściwie leczony, może utrzymywać się miesiącami, co wywołuje nie tylko dyskomfort, ale i grozi rozwojem nadżerek i wrzodów powstałych na skutek kontaktu nabłonka przełyku z enzymami trawiennymi i kwasem solnym.

Skąd się bierze refluks? Kiedy zwieracz dolny przełyku (odpowiada za zamknięcie treści pokarmowej w żołądku), jest osłabiony albo rozkurcza się nieprawidłowo, w niewłaściwym momencie, kwaśna treść cofa się.