1 Napisz wniosek o ustalenie, czy doszło do błędu medycznego

Pacjent, który w wyniku błędnej diagnozy lub niewłaściwego leczenia doznał uszczerbku na zdrowiu, od 1 stycznia 2012 roku będzie mógł wystąpić do specjalnej komisji powołanej przy wojewodzie o ustalenie, czy doszło do błędu medycznego. Wniosek powinien zawierać dane personalne pacjenta, adres do doręczeń oraz dane szpitala, w którym był leczony. Powinien zawierać wskazanie, czy błąd medyczny był spowodowany przez zakażenie szpitalne, uszkodzenie ciała czy rozstrój zdrowia. We wniosku powinno się znaleźć także uzasadnienie zawierające uprawdopodobnienie zdarzenia, w wyniku którego doszło do błędu medycznego. Pacjent powinien w nim przedstawić także propozycję wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia. Jeżeli w wyniku błędu medycznego pacjent zmarł, o odszkodowanie mogą się ubiegać jego spadkobiercy. Maksymalna wysokość świadczenia, o którą można się ubiegać, wynosi 100 tys. zł w przypadku zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta. W przypadku śmierci pacjenta jego spadkobiercy mogą wystąpić o odszkodowanie do 300 tys. zł.

2 Wnieś opłatę za złożenie wniosku o ustalenie, czy doszło do błędu lekarza

Jednorazowa opłata za złożenie wniosku do komisji wynosi 200 zł. Należy ją wpłacić na rachunek urzędu wojewódzkiego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania pacjenta. Ustawa nie przewiduje żadnych wyjątków od tej zasady, także wtedy, gdy poszkodowany znajduje się w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej. Wniesienie opłaty jest warunkiem koniecznym uznania, że wniosek o odszkodowanie za błąd medyczny jest kompletny i należycie opłacony. Potwierdzenie jej uiszczenia należy dołączyć do wniosku.
Reklama



Reklama

3 Złóż wniosek do komisji wojewódzkiej w miejscu zamieszkania

Wniosek o ustalenie, czy doszło do błędu medycznego, pacjent powinien złożyć w komisji wojewódzkiej właściwej ze względu na miejsce jego zamieszkania. Takie komisje będą miały siedzibę w urzędzie wojewódzkim. Komisja będzie orzekać, czy lekarz popełnił błąd medyczny i czy jest podstawa do wypłaty odszkodowania. O jego wysokości komisja nie będzie się wypowiadać. Orzeczenie komisji powinno zostać wydane w terminie czterech miesięcy od złożenia wniosku przez pacjenta. W ciągu siedmiu dni od wydania orzeczenia komisja powinna sporządzić jego uzasadnienie.

4 Zgódź się na proponowane świadczenie lub idź do sądu

Jeżeli komisja wojewódzka orzeknie, że doszło do błędu medycznego, wysokość świadczenia zaproponuje ubezpieczyciel szpitala, który jest za błąd odpowiedzialny. Poszkodowany ma siedem dni od dnia otrzymania propozycji odszkodowania na złożenie ubezpieczycielowi za pośrednictwem komisji wojewódzkiej oświadczenia o jego przyjęciu lub odrzuceniu. Ustawa nie przewiduje ścieżki odwoławczej od wysokości świadczenia zaproponowanej przez ubezpieczyciela. Jeżeli poszkodowany nie zgadza się z wysokością świadczenia, może wnieść sprawę do sądu. Przedstawienie przez ubezpieczyciela propozycji odszkodowania nie oznacza jednak, że roszczenie zostanie uznane w postępowaniu cywilnym. Jeżeli pacjent zaakceptował zaproponowaną przez ubezpieczyciela kwotę świadczenia, składa oświadczenie o zrzeczeniu się wszelkich roszczeń za doznaną krzywdę.